Január elsejétől gyorsabb és egyszerűbb lesz az adatváltoztatásokkal kapcsolatos ügyintézés és a közművek átírása az adatváltozás-kezelési szolgáltatás bevezetésével: a lakossági ügyfelek kezdeményezhetik, hogy okmányadataik változtatásairól elektronikusan kapjanak értesítést a velük szerződésben álló közművek és cégek, kiváltva a személyes ügyintézést.
A szolgáltatás indulását beharangozó keddi budapesti rendezvényen Ágostházy Szabolcs, a Miniszterelnökség európai uniós fejlesztésekért felelős államtitkára mérföldkőnek nevezte a projektet, amellyel az állam már nemcsak saját adminisztratív eljárásaiban segít az embereknek, hanem a privát szolgáltatók esetében is érdemi támogatást kíván nyújtani.
Közölte, a szolgáltatásnak köszönhetően januártól az adatváltozásokat elég lesz egyszer bejelenteni a kormányhivatalnak, és az állampolgárok felhatalmazása alapján a szerződött szolgáltatónál elvégzik a munkát az emberek helyett.
Első ütemben magánszemélyeket támogatnak a szolgáltatással a közmű- és a telekommunikációs szektor szereplőinek bevonásával – mondta az államtitkár, aki megjegyezte, hogy évente mintegy 4 millió adatváltozással összefüggő ügyet intéznek a magyar emberek.
Közölte, a következő ütemben a vállalkozásoknak és az egyéni vállalkozóknak is biztosítani kívánják ezt a kényelmi szolgáltatást. A szolgáltatókört is szélesítik a banki és a biztosítói piac szereplőivel.
Ágostházy Szabolcs elmondta, ha megvalósul a teljes projekt, az emberek évente 17,5 millió óra adminisztrációt spórolnak majd meg. A szolgáltatók oldalán ez évente mintegy 12 millió munkaóra megtakarítását jelenti majd, és ezzel jelentősen csökkennek a költségeik.
A becsléseik szerint évente mintegy 140 milliárd forint megtakarítást jelent majd a projekt elindítása – tette hozzá.
Ágostházy Szabolcs azt mondta, a projekt mintegy másfél milliárd forint vissza nem térintendő európai uniós támogatásból valósult meg, így ez már egy éven belül százszoros megtérülést jelent.
Egy éven belül elérik a teljes szolgáltatói lefedettséget – tette hozzá Ágostházy Szabolcs.
Wetzel Tamás, a Miniszterelnökség miniszteri biztosa arról beszélt, hogy a szolgáltatás a kényelmi és nemzetbiztonsági faktorokon túl nagyon komoly biztonsági és jogbiztonsági tényezőt is jelent. Példaként említette, hogy ha esetleg elmarad az átíratás, levelezésekkel, akár bírósági eljárásokkal is számolni kell, ami mindenkinek kiadást és további ügyintézést jelent.
Uzsák Katalin, a Miniszterelnökség területi közigazgatás működtetéséért felelős helyettes államtitkár arról beszélt, a szolgáltatás célja, hogy az ügyfél elégedettebb legyen, időt spóroljanak meg neki. A szolgáltatást nem csak elektronikusan, hanem a kormányablak ügyintézőinek segítségével is igénybe vehetik majd az emberek – mondta.
Tarnai Richárd Pest megyei kormánymegbízott kiemelte: a kormány egy évtizede igyekszik megtenni mindent annak érdekében, hogy egyszerűbbek legyenek az emberek mindennapjai, és az adatváltozás-kezelési szolgáltatás ehhez járul hozzá.
A közreadott sajtóanyag szerint az adatváltozás-kezelési szolgáltatás név-, lakcím-, és elérhetőségi adatok változása, okmánycserék, valamint például költözésből, bérbeadásból adódó közműátírás esetén elektronikus adatközvetítő szerepet tölt be a lakossági ügyfelek, valamint a piaci szolgáltató között.
Januártól a magánszemélyek kezdeményezhetik, hogy az állami nyilvántartásokban tárolt adataik változása esetén értesítést kapjanak azok a közművek és cégek, amelyekkel szerződésük van. Az ügyfeleknek így nem szükséges adatváltozásaik bejelentését, továbbá a közműátírásokat személyesen megtenniük, hanem az e-bejelentő webes felületen, néhány gombnyomással vagy a kormányablakban nyújtott szolgáltatással végezhetik el az eddig időigényes feladatot – olvasható.
(Forrás: MTI)