A közbeszerzés kiírásával elkezdődött az M0-ás autóút északi szakaszának beruházása: ebből az alkalomból tartottak február 3-án, csütörtökön sajtótájékoztatót a Megyei híd budakalászi hídfőjénél.
A budakalászi Gát utcánál dr. Vitályos Eszter országgyűlési képviselő, az Emberi Erőforrások Minisztériumának parlamenti államtitkára köszöntötte a jelenlévőket. Ismertette, hogy közel egy éve hozták létre az Átölel a Pilis-Dunakanyar Szövetséget, a munkacsoportokkal közösen pedig megalkották a 2030-ig szóló térségi fejlesztési stratégiát.
– A lakossági visszajelzések alapján az első helyen kiemelt prioritásként szerepel benne a közlekedésfejlesztés. Azt gondolom, hogy óriási mérföldkőhöz értünk, hiszen a közbeszerzés kiírásával megkezdődött az M0 északi szakaszának beruházása – mondta.
Dr. Vitályos Eszter felidézte, hogy januárban a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) kiírta a tervezési-közbeszerzési eljárást, ezzel elindult az északi szakasz megvalósítása. Szintén kiírták a közbeszerzést a budakalászi elkerülőút megépítésére, amellyel kapcsolatban külön kiemelte, hogy a beruházással a 11-es számú főút budakalászi és szentendrei szakasza kétszer háromsávossá bővül.
Valamint az Innovációs és Technológiai Minisztériumnál kezdeményezték az M10-es gyorsforgalmi sztráda Pilisvörösvárt elkerülő szakaszának, illetve a Szentendrét elkerülő út tervezését, hogy így tehermentesítsék a Pilis-Dunakanyar térségét.
– Emellett idén tavasszal el fog indulni a várva várt 11-es számú főút felújítása, amely szélesítést, biztonságos gyalogátkelőhelyek kialakítását, forgalomtechnikai könnyítéseket és a lámpák összehangolását is magába foglalja. Számítások szerint évente akár 50 órával is kevesebbet ülhetünk majd a dugóban. Azt gondolom, hogy ezek nagyon fontos eredmények lesznek – tette hozzá.
A politikus – aki a kormánypártok országgyűlési képviselőjelöltje lesz az áprilisi választáson – beszélt arról is, hogy ezen felül fontos a közösségi közlekedés javítása is. Említette, hogy emeletes motorvonatok álltak forgalomba Esztergom és Budapest között, a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) nemrégiben ismertette a szentendrei HÉV-állomás felújításának terveit, a vágányok pedig a teljes vonalon meg fognak újulni.
– Javítunk a buszközlekedésen is és a szigeti térség közösségi közlekedésbe való becsatornázásán. Folyamatosan azon vagyunk, hogy még jobb legyen itt élni, és hogy odafigyeléssel, támogatással és emberséggel segítsünk a Pilis-Dunakanyar térségében élőknek – zárta gondolatát.
Bodó Imre, a NIF ZRT projektiroda-vezetője a helyszínen részletesen beszélt az M0-ás északi szektor 10-es és 11-es számú utak közötti szakaszának megvalósításáról. A tervek szerint mintegy 8 kilométeres szakasz épülne meg, sőt az M10-esnek is elkészül egy 4 kilométeres szakasza az ürömi csomópont és Solymár között.
– A kiviteli tervek készítése során a műszaki tartalom 2×2 sávot, illetve műszaki leállósávot tartalmaz – jelentette ki.
Elhangzott az is, hogy felülvizsgáljuk a 2018-ban kiadott építési engedélyt, ami alapján itt a 11-es számú főútnál úgy alakítják majd ki a csomópontot, hogy az északi irányból, tehát Szentendre felől érkező közlekedők egy direkt kapcsolatot kapnak a Megyeri híd felé, megkönnyítve ezzel az M2-M3-as autópályák felé való közlekedést.
Továbbá a tervezés során felül szeretnék vizsgálni azokat a környezetvédelmi intézkedéseket, amelyeket korábban a tervek tartalmaztak, valamint a közlekedéshálózatnak azon fejlesztéseit is, amelyek az M0 északi szektor tervezésével és forgalomba helyezésével járnak.
– A felülvizsgálattal beazonosítjuk az érintett 13-14 településnél azokat a konfliktuspontokat, amelyek fejlesztést igényelnek. A tervezés feladatát képezi ezeknek a konfliktuspontoknak a feltárása és egy intézkedési terv meghatározása is – fogalmazott.
Bodó Imre egyébként elmondta, hogy a 8 kilométeres szakaszon lesz három különszintű csomópont, összességében 5,2 kilométer hosszú alagutat. A tervezési fázis idén tavasz végén, nyár elején kezdődik el, a kiviteli tervek 2026-ra készülnek el, utána folytatódhatnak a terület előkészítési feladatok.
Harmadikként Forián-Szabó Gergely, Budakalász alpolgármestere mondta el gondolatait. Felidézte, hogy 2008 szeptemberében helyezték forgalomba a hidat, azóta a csonka csomópontban végződik az M0-ás út.
Ezután arról beszélt, hogy Budakalász főterén a Petőfi téren naponta 15 ezer jármű halad át. Ez nagyságrendileg fele annak, ami az M2-es autóútnak az átlagos forgalma. Ez a brutális forgalom árasztja el a települést és a környéket.
– Nagy öröm számunkra, hogy a projekt előre haladásáról hallhatunk, hiszen Budakalász számára ez egy nagy tortúra, amin jelenleg is keresztül kell mennünk. Évtizedek óta várjuk mi és az a több tízezer lakos a kistérségben, akik napi szinten szembesülnek az óriási átmenő forgalommal, hogy megépülhessen az M0 északi szektora és a 11-es úttól a 10-is útig eljusson az autóút – mondta.
Tudjuk, hogy drága beruházás, a terepviszonyok miatt át kell fúrni a hegyet, ennek ellenére azt gondolják, hogy az itt élő emberek számára meg kell állítani az életminőség romlást. Bíznak abban, hogy annak idején nem véletlenül nyilvánították nemzetgazdaságilag kiemelt beruházássá a projektet.
– Reméljük, hogy most a kiviteli terv tender kiírásával reméljük újra lendületet vesz a projekt és a szó minden értelmében megláthatjuk a fényt az alagút végén – vélekedett.
A sajtótájékoztatót követően bemutatták a nyomvonalat ábrázoló táblát, illetve azt a közlekedési tábla tervezetet, ami majd a jövőben jelzi, hogy a 10-es út felé vezet tovább a sztráda.