A Facebook tulajdonos Meta a valaha volt legnagyobb tőzsdei veszteséggel szembesült

Pinterest LinkedIn Tumblr +

A Facebook tulajdonosa, a Meta Platforms tőzsdei értéke több mint 230 milliárd dollárral (169 milliárd fonttal) esett vissza múlt csütörtökön, ami rekordszintű napi veszteségként könyvelhető el az amerikai cégek körében – írja a BBC.

A vállalat részvényei 26,4%-ot estek, miután a negyedéves adatok csalódást okoztak a befektetőknek. A Meta arról is beszámolt, hogy a Facebook napi aktív felhasználóinak száma (DAU) 18 éves története során először csökkent. Mark Zuckerberg vezérigazgató nettó vagyona 31 milliárd dollárral esett vissza a vállalati részvények árfolyamának zuhanása következtében – a Bloomberg Billionaires Index (Bloomberg Milliárdosok Indexe) szerint.

Zuckerberg úr személyes vagyonának csökkenése Észtország éves bruttó hazai termékével volt egyenértékű. Ellenben az ő nettó vagyona még ezután a visszaesés után is csaknem 90 milliárd dollárra tehető, ami azt jelenti, hogy továbbra is ő a világ leggazdagabb embereinek egyike.

Ez azután történt, hogy a Meta nyilvánosságra hozta, hogy a Facebook napi aktív felhasználóinak száma 1929 milliárdra csökkent a 2021-es év utolsó három hónapjában, szemben az előző negyedév 1930 milliárdjával.

Ez volt az első alkalom, hogy a világ legnagyobb közösségi hálózatán ez az aktivitási mérőszám visszafordult.  A Meta tőzsdei zuhanása éppen a Facebook alapításának 18. évfordulója előestéjén következett be.

A Meta arra is figyelmeztetett, hogy a rivális platformok – köztük a TikTok és a YouTube – versenye miatt lassul a bevételnövekedés, miközben a hirdetők szintén csökkentik a költéseiket.  Zuckerberg úr elmondása alapján a cég eladásainak növekedése azért torpant meg, mert a közönség, különösen a fiatalabb felhasználók átpártoltak a konkurensekhez.

A cég 27 és 29 milliárd dollár közötti bevételt prognosztizált ez év első negyedévére, ami alacsonyabb, mint amire az elemzők számítottak. Bár a vállalat befektetéseket eszközölt videószolgáltatásokba, hogy felvegye a versenyt a ByteDance kínai technológiai óriás tulajdonában álló TikTokkal, kevesebb pénzt keres ezekből az ajánlatokból, mint a hagyományos Facebook és Instagram hírfolyamaiból.


James Clayton észak-amerikai technológiai riporter elemzése

Az nyilvánvaló, hogy a Meta különféle problémák kereszttüzében áll.  Tavaly az Apple bevezette az App Tracking Transparency (Alkalmazáskövetési Átláthatóság) szabályzatát.

Ez lehetővé teszi, hogy az emberek eldöntsék, akarják-e, hogy internet szerte kövessék őket olyan vállalatok, mint például a Meta, ami aztán el tudja adni ezeket az információkat a hirdetőknek.

Ez egy igen komoly probléma a Facebook számára, mivel éppen azzal keres pénzt, hogy információkat szerez meg az internethasználókról, majd pedig továbbértékesíti őket a hirdetői felé. Negyedéves eredményei a reklámbevételeinek csökkenését mutatták, részben ez okból kifolyólag.

A Meta konkurensei, mint például a TikTok, szintén a fiatalabb közönségeket vonzzák. A felhasználók számának növekedése pedig világszerte stagnált. Vannak azonban nagyobb, hosszabb távú problémák is.

A Meta a reklámbevételeiből él. A vállalat nevét mégis megváltoztatták, hogy fémjelezze az ún. „Metaverse” koncepciót, vagyis olyasvalamit, ami egyelőre nem létezik, és néhány évig még nem is fog.

Mark Zuckerberg elkötelezte magát amellett, hogy akár több tízmilliárd dollárt is elkölt erre a projektre, annak ellenére, hogy vajmi kevés bizonyíték van arra, hogy az emberek valóban a virtuális valóságban szeretnék élni az életüket. Mindez azt jelenti, hogy sok befektető kihátrál, vagyis „unfriendeli” a Facebookot.


A Meta, amely a Google után a világ második legnagyobb digitális platformjának tulajdonosa, azt is elmondta, hogy az Apple operációs rendszerének adatvédelmi változásai negatívan érintették.

A változások, amelyek megnehezítik a márkák számára a Facebook és Instagram hirdetéseik célzását és mérését, „10 milliárd dolláros nagyságrendű” hatást gyakorolhatnak erre az évre – a cég közlése alapján.

„Kétségtelen, hogy a Metát ez nagyobb mértékben sújtotta, mint a versenytársait, mivel a többi közösségi média, mint például a Snap biztató eredményeket tett közzé” – nyilatkozta Sachin Mittal, a DBS Bank telekommunikációs és internetes szektor kutatásának vezetője.

„Bár mindez a teljes technológiai szektorra széles körű negatív hatást gyakorolt, úgy gondoljuk, hogy azok a piaci szereplők, akik kevésbé támaszkodnak a célzott hirdetésekre vagy jobb algoritmusokra, hogy megbirkózzanak az Apple változásaival, továbbra is jól járnának.”

A Meta részvényárfolyam-zuhanása más közösségi média platformokat is magával rántott, ideértve a Twittert, a Snapet és a Pinterestet a csütörtöki szokásos kereskedési munkamenet során.

A Snap részvényei azonban közel 60%-ot ugrottak a zárás utáni kereskedésben, mivel a vállalat első negyedéves nyereségéről számolt be.

(Forrás: BBC)

(Fordította: Répási Erna)

Megosztás.

A szerzőről

Hozzászólások lezárva.