Nelson Mandela börtönben töltött életét ábrázoló festményeit NFT-ként értékesítik

Pinterest LinkedIn Tumblr +

A „My Robben Island” egy öt akvarellből álló sorozat, amelyet a volt dél-afrikai elnök festett.

Nem is lehetne nagyobb a kontraszt a Robben-szigeten található apró szigorú cella, ahol Nelson Mandela 27 börtönévéből 18-at töltött, és a digitális világ végtelen sokszínűsége között – írja a The Guardian.

Ám a kettő hamarosan össze fog kapcsolódni, ugyanis márciusban az egykori dél-afrikai elnök és apartheid-ellenes hős műalkotásainak első nem helyettesíthető tokenjeit (NFT, non-fungible token) a virágzó globális digitális művészeti piac színterén értékesítik.

A „My Robben Island” („Az én Robben-szigetem”) című sorozat öt élénk akvarellből áll, amelyeket azután festett Mandela, miután 1999-ben lemondott elnöki tisztségéről, valamint a „The Motivation” („A motiváció”) című kézzel írt szövegből, amelyben elmagyarázza, miként vizualizálta a zord szigeti börtönt. Mind a hat művön szerepel az aláírása.

A „The Motivation”-ben Mandela a következőket írja: „Igaz, hogy a Robben-sziget egykor a sötétség helye volt, de abból a sötétségből egy csodálatos világosság bukkant elő, egy olyan erős fény, amit nem lehetett a börtönfalak mögé rejteni, a börtönrácsok mögé beszorítani, vagy a környező tengerrel bekeríteni… A legfantasztikusabb álmokat akkor érhetjük el, ha készek vagyunk elviselni az élet kihívásait.”

Makaziwe Mandela, a volt elnök lánya úgy fogalmazott, hogy édesapjának akvarelljei „az emberi szellem diadalát” képviselik.

Azt mondta: „Amikor apukám a szigeten volt, szürkeség vette körül. Ne feledjük, életfogytig tartó börtönbüntetésre ítélték. Sosem gondolta, hogy valaha is kisétálhat a börtönből. A festményei azonban mégis azt sugallják, hogy soha ne essünk kétségbe.”

A műalkotások NFT-ként (azaz digitális műtárgyként) való felkínálásával új közönségeket lehetett elérni – tette hozzá. „Apámnak minden álma egy elérhető társadalom megteremtése volt. Ez egy út a művészetének demokratizálására.”

Giles Peppiatt, az NFT-ket értékesítő Bonhams modern és kortárs afrikai művészetért felelős igazgatójának elmondása szerint a digitális művészet elérte azokat az „új közönségeket, akik valószínűleg nem járnak művészeti galériákba és múzeumokba”. „Ezek olyan emberek, akik életük jelentős részét a telefonjukon és az interneten keresztül élik, valamint nagy mennyiségű pénz áll a rendelkezésükre – és gyűjtők. Ők egyre fontosabb részévé válnak a művészeti piacnak” – közölte.

Az NFT-k eladása rohamosan megugrott az elmúlt néhány évben, elsősorban azon fiatal vásárlóknak köszönhetően, akik kriptovalutákból és más technológiákból tettek szert jelentős vagyonra. A Beeple néven ismert digitális művész, Mike Winkelmann „Everydays: the First 5,000 Days” („Mindennapok: az első 5000 nap”) című NFT-je rekordáron, 69 millió dollárért kelt el tavaly márciusban.

A „My Robben Island”-et a Bonhams a Nifty Gateway platformon egy hatórás perióduson belül kínálja majd március 9-én fix áras konstrukcióban: 3495 dollár a teljes sorozatért vagy 699 dollár az egyes művekért. Nincs meghatározott eladási szám, bár van egy 10 000-es felső határ. „Bármennyit adnak el ebben a hatórás időablakban, az a teljes kiadás” – mondta Peppiatt.

A 2002-ben Varenka Paschke művészetpedagógus irányításával, terápiás tevékenységként festett akvarellek „nagyon jók, meglehetősen szomorúak és megrendítők”. Ezeknél személyesebb képeket nem is lehetett volna alkotni” – vélekedett Peppiatt.

„The Cell” („A cella”) című képe annak a térnek a belsejét mutatja be, amelyben Mandela Robben-szigeti éveit töltötte. A valóságban egyébként zarándokhellyé vált, amelynek látogatói között volt Barack Obama és Bill Clinton is. Mandela csekély vagyona az ablak alatt hever.

„The Window” („Az ablak”) című műve az Asztalhegy körvonalait ábrázolja, élénk narancssárga sávokon keresztül. „The Harbour” („A kikötő”) névre hallgató festménye a börtön első látványát mutatja, amit a hajóval érkező új fogvatartottak megpillantottak. „The Lighthouse” („A világítótorony”) és „The Church” („A templom”) képei a sziget nevezetességeit mutatják, ahová a foglyok számára tilos volt a belépés.

„A Robben-sziget egy hely, ahol a bátorság kitartott a végtelen nehézségekkel szemben; egy hely, ahol az emberekben még akkor is élt a hit, amikor már úgy tűnt, álmaik reménytelenek” – írta Mandela a „The Motivation”-ben.

Makaziwe Mandela bízik abban, hogy az NFT eladásából befolyt pénz egy része segíteni fog az emlékkert finanszírozásában, amely Qunuban épül, ahol az édesapja el van temetve. „Remélhetőleg sikerül befejeznünk a kertet, mielőtt lehunyom a szemem” – mondta.

(Borítókép: pxhere.com)

(Forrás: The Guardian)

Fordította: Répási Erna

Megosztás.

A szerzőről

Hozzászólások lezárva.