Hamarosan újabb magyar várost tesz biztonságosabbá a Generali a Biztonságért Alapítvány: Szentendre kapta a legtöbb voksot a szervezet legutóbbi versenyében, így a tervek szerint az Ady Endre út 24-nél lévő gyalogos átkelőhely válik okossá – olvasható az alapítvány honlapján.
Azt írják, hogy a Generali alapítványa által indított és a Pearl Enterprises Kft. kivitelezésében megvalósuló SafeCross® okoszebra projekt célja az volt, hogy 2022-ben egy olyan magyar város gazdagodjon okoszebrával, ahol eddig még nem volt ilyen berendezés, ám a rendőrség baleseti statisztikái szerint szükség lenne rá.
Egy szavazás keretében a Generali a Biztonságért Alapítvány arra kérte nyár közepén az embereket, hogy egy 13-as listából – amely rendőrségi statisztikák alapján lett összeállítva – szavazzák meg a szerintük legveszélyesebb gyalogosátkelőt, melyek mindegyike olyan városban található, ahol eddig még nem létesítettek okoszebrát.
A legtöbb voksot kapott helyszín Szentendrén, az Ady Endre út 24-nél lévő gyalogosátkelő lett 5105 szavazattal, így a tervek szerint hamarosan itt is okoszebra segíti a biztonságos közlekedést. A második helyen végzett Gyöngyösön az Alkotmány utca 2. 1279 szavazattal, a bronzérmes város Velence lett: a Tópart utca 26. számnál lévő zebra 1040 szavazatot gyűjtött be. A számok jól mutatják, hogy a biztonságos közlekedés bizony rengeteg embert érint: összesen 9832 szavazat érkezett a 13 zebrahelyszínre.
2021-ben olyan gyalogosátkelőket kutatott fel az alapítvány, ahol veszélyes az átkelés
Éves szinten sajnos mintegy 1000 ember szenved balesetet, miközben átkel a zebrán. A szerencsétlenségek leggyakoribb oka a sofőrök látóterének csökkenése, ami nagyban függ az autó sebességétől: minél gyorsabban halad valaki egy járművel, annál kisebb területen észleli a perifériáról érkező veszélyeket. Elméletben ezek a tragédiák könnyen megelőzhetők lennének, a baleseti statisztikák szerint a sebességkorlátozó táblák és fekvőrendőrök azonban még mindig nem bizonyulnak elegendőnek. A gyalogátkelő felé közeledve ugyanis a sofőrök egy része továbbra sem a megfelelő tempóban közlekedik.
Tavaly hirdette meg először a Generali a Biztonságért Alapítvány és a Pearl Enterprises Kft. azt a versenyt, melynek során olyan zebrákat kerestek, ahol veszélyes az átkelés. A legtöbb voks egy ózdi és egy váci zebrára érkezett, így a verseny nyereményeként a Generali és a Pearl Enterprises Kft. jóvoltából mindkét város gyalogos-átkelőhelye lassan egy éve már okoszebraként működik.
2022-ben újabb okoszebrák kerülnek átadásra Magyarországon: nyár közepétől a Generali a Biztonságért Alapítvány támogatásával 50 okoszebra segíti országszerte a biztonságos közlekedésre vágyókat, pár hete ugyanis átadásra került az 50. okoszebra, méghozzá Szegeden. A szegedi Szabadkai út 54. és Palánkai utca 2. közötti átkelőhely jelentős közúti- és gyalogosforgalmat bonyolít – a hivatalos forgalmi adatok alapján naponta közel 9000 jármű halad át az útszakaszon.
Mi az az okoszebra?
A SafeCross® okoszebra egy olyan közlekedésbiztonsági rendszer, amely az útburkolatban elhelyezett aktív LED prizmák segítségével a zebrára lépő járókelőre hívja fel a figyelmet. Tehát az okoszebra célja, hogy az adott átkelőhelynél a járművezetők mindig észleljék a gyalogosátkelést. A fényjelzés kizárólag addig tart, ameddig az áthaladás is, így a zebra csak indokolt esetben lép működésbe. A technológia szerencsére nem csak elméletben, hanem a gyakorlatban is bizonyította hatékonyságát. Egy korábban Debrecenben telepített rendszernél a megállási hajlandóság az okoszebra telepítését követően 55%-kal, két hónappal később pedig már 74%-kal növekedett.
A Generali a Biztonságért Alapítvány szívügyének tekinti a biztonságosabb közlekedés elősegítését: a program elindítása óta több mint 80 millió forint értékben kerültek okoszebrák kiépítésre szerte az országban, többek között megyeszékhelyeken, például Kecskeméten, Székesfehérváron, Veszprémben vagy Zalaegerszegen, nyaralóhelyeken a Balaton partján, illetve a fővárosi agglomerációban.
(Forrás: alapitvany.generali.hu)
(Kép: