Hidrogén-üzemanyagcellás autóbuszt tesztel a HUMDA és a Volánbusz

Pinterest LinkedIn Tumblr +

Hidrogén-üzemanyagcellás autóbuszt tesztel a Volánbusz a budapesti agglomeráció helyközi vonalain 2024. január 22-től legalább fél éven keresztül. A próbaüzemre a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. egy éven át tartó demonstrációs mintaprojektje keretében kerül sor.

A magyar gazdaság jövője a zöldenergia, a kormány ezért a hidrogéntechnológia népszerűsítését és elterjedését is ösztönözni kívánja. A hasznosításra rövid távon leginkább alkalmas terep a közlekedés. Kísérleti projektjében a HUMDA az Energiaügyi Minisztérium támogatásával a közösségi közlekedésben történő felhasználás lehetőségeit vizsgálja: a fővárosi agglomeráció mellett Debrecenben, Győrben, Kecskeméten, Kaposváron, Miskolcon és Zalaegerszegen is időszakosan forgalomba állítanak hidrogén-üzemanyagcellás buszokat.

A demonstrációs mintaprojekt keretében 2024. január 22-től Budapest, Kelenföld állomás és Szigethalom között egy hidrogénmeghajtású, Toyota CaetanoBus H2.City Gold típusú járművet próbálhatnak ki az utasok a Volánbusz honlapján elérhető menetrend szerint. Az autóbusz szervizeléséről a jármű tulajdonosa, a székesfehérvári székhelyű Truck-Trailer és Parts Kft. gondoskodik.

A 12 méteres, háromajtós, alacsony padlós, légkondicionált buszt a decemberi, pozitív tapasztalatokkal zárult előkészítő szakasz és utasok nélküli tesztüzem után most legalább fél évig üzemelteti helyközi viszonylatokon a közlekedési társaság. Az autóbusz töltése a Linde Gáz Magyarország Zrt. Illatos úti töltőállomásán történik.

A Toyota CaetanoBus H2.City Gold főbb műszaki paraméterei:

  • A jármű 35 ülő és 34 álló utas szállítására alkalmas, kerekesszék szállítására kijelölt hellyel és felszállást segítő rámpával is rendelkezik.
  • Az öt üzemanyagtartályban összesen 37,5 kilogramm hidrogéngáz tárolható.
  • A busz egyetlen, mintegy 20-30 percig tartó töltéssel 400 kilométert képes megtenni.
  • A 60 kW teljesítményű hidrogén-üzemanyagcellás rendszer mellett 180 kW-os Siemens villanymotor és 44 kWh összkapacitású lítium-titanát-oxid vontatóakkumulátorok támogatják a jármű hatékony, környezetbarát működését.

A Volánbusz már második alkalommal tesztel hidrogénmeghajtású autóbuszt a HUMDA közreműködésével: 2022 februárjában egy Solaris Urbino 12 electric H2 típusú járművel szereztek kedvező tapasztalatokat az utasok és a szakemberek. A jelenlegi mintaprojekt keretében ez a járműtípus is visszatér a Volánbuszhoz: tavasszal és ősszel Zalaegerszegen és Győrben áll forgalomba egy-egy hónapig.

Korábban írtuk, hogy Magyarországon elsőként Dorogon indul hidrogéntechnológiai szakképzés, amivel a Magyar Hidrogéntechnológiai Szövetség és a Dunagáz Gázipari Oktatási és Minősítő Zrt. célj az, hogy a 2021-ben aláírt magyar hidrogénstratégia céljait szolgálhassák, ezzel pedig Európa dekarbonizációs törekvéseit támogassák.

Fotók, forrás: VOLÁNBUSZ Zrt. Kommunikációs Igazgatóság

Megosztás.

A szerzőről

Hozzászólások lezárva.