A vasúti járműveket és a pályát sem kíméli az extrém hőség

Pinterest LinkedIn Tumblr +

A napok óta tartó extrém hőség várhatóan a jövő héten is kitart. A huzamos idejű magas hőhatás nem kíméli a többnyire túlkoros vasúti járműveket és berendezéseket sem, amelyek ilyenkor könnyebben és gyakrabban meghibásodhatnak.

A MÁV-VOLÁN-csoport minden tőle telhetőt elkövet azért, hogy kezelje a forróság okozta problémákat: fenntartsa a vasúti közlekedés folyamatosságát és biztosítsa a megfelelő körülményeket az utazáshoz. A MÁV-VOLÁN-csoport ezért több tanáccsal, illetve kéréssel is fordul az utazóközönséghez.

Kérik azokat a kritikus hőségre érzékeny, egészségügyileg veszélyeztetett utasokat, akik számára a helyközi buszszolgáltatás párhuzamos megoldást kínál, hogy használják ki a vármegye- és országbérletek előnyeit: ezekkel a díjtermékkel már a Volánbusz helyközi járatain is korlátlanul utazhatnak, az érintett buszok 84 százalékán pedig klímaberendezés működik.

A vasúttársaság mindezeken felül arra kéri utasait – különösen azokat, akik a hőségre érzékenyek, egészségügyileg veszélyeztetett csoportba tartoznak –, hogy az állami hőségriasztás ideje alatt csak a legszükségesebb esetben induljanak útnak, ha pedig így tesznek, feltétlenül tájékozódjanak az aktuális forgalmi helyzetről, a bevezetett korlátozásokról a MÁV és a Volánbusz weboldalán, a MÁVappban és a MÁVINFORM közösségi oldalán, vagy a MÁVDIREKT telefonos ügyfélszolgálatánál

Ugyancsak fontos, hogy az utasok mindig elegendő mennyiségű ivóvízzel vagy szomjoltó folyadékkal induljanak útnak. Napközben a forgalmasabb busz- és vasútállomásokon természetesen továbbra is vizet osztanak a harmadfokú hőségriasztás ideje alatt.

  1. A vasúttársaság üzemirányítói igyekeznek minél gyorsabban reagálni, amennyiben a rendkívüli időjárási körülmények miatt  operatív beavatkozásra van szükség. Lehetőségükhöz képest intézkednek szerelvénycserével, másik szerelvény vagy pótlóbusz beállításával.
  2. Kiemelten felügyelik a légkondicionáló berendezésekkel ellátott járművek esetén az előhűtési tevékenység elvégzését. A járművek klímaberendezéseinek beállítását folyamatosan vizsgálják, a klímákon rendkívüli tisztításokat végeznek, hogy a hatékonyabb működésüket elősegítsék. A rendkívüli terhelés miatt bekövetkező meghibásodásokat lehetőség szerint soron kívül javítják.
  3. Sajnos a járműpark jelentős része még nem klímával, hanem ún. légjavítóberendezéssel felszerelt, ezek a korábbi készülékek azonban a 35 fokos, vagy azt meghaladó hőséggel már nem bírnak. A több napon át tartó rendkívüli forróság közepette történő maximális kihasználtság mellett pedig – az időszakos karbantartás ellenére is – növekszik a meghibásodás esélye.
  4. Az utasoknak ez természetesen nem vigasz, de a klíma miatti panaszok kivizsgálása után legtöbbször az derül ki, hogy a kérdéses készülékek működtek, csak a technikai korlátjaik miatt nem voltak képesek olyan mértékben lehűteni a levegőt, hogy az az utasok többségének komfortos legyen. Ez nemcsak az utasoknak, hanem a MÁV munkatársainak is kihívást jelent, amit minden rendelkezésükre álló eszközzel és megoldással igyekeznek kezelni.
  5. Kérik az utasokat, hogy feltétlenül elegendő folyadékkal induljanak útnak, illetve indulás előtt mindenképp tájékozódjanak, hogy esetleg milyen aktuális zavarhelyzetek vannak a hálózaton. Ha utazásuk ütemezése egy naptári napon belül rugalmas, akkor javasolják, hogy a reggeli és esti órákat használják ki, és az ilyenkor közlekedő vonatokkal utazzanak el. Az újabb gyártású IC-, EC- kocsikban, a többcélú teres bisztró- és prémium kocsikban, valamint a klímás motorvonatokban (FLIRT, KISS, Talent, Uzsgyi, Desiro) a klímaberendezések hatásfoka jellemzően az igényeknek megfelelő.

A MÁV-VOLÁN-csoport minden tőle telhetőt elkövet az utaskomfort és a fedélzeten dolgozó kollégák munkakörnyezetének javításáért, hiszen az utastér levegőjének változása utast és jegyvizsgálót egyaránt érint.

A síneket is deformálhatja a hőség

A tartós rendkívüli hőség következtében a magas sínhőmérséklet – 50-60 Celsius-fok között – a pálya egyes szerkezeti elemeiben a forgalombiztonságot veszélyeztető, maradandó alakváltozásokat okozhat, ugyanis a hőtágulás hatására a vágányokban káros anyagfeszültség keletkezik az időszakos karbantartások mellett is. Amennyiben ennek előjelei mutatkoznak, a vasúttársaság a biztonságos vonatközlekedtetés érdekében sebességkorlátozást vezethet be. A felsővezetékek a nagy meleg hatására megnyúlnak, így növekszik a felsővezeték-szakadás, áramszedőtörés vagy -sérülés kockázata. A MÁV pálya- és felsővezeték-hálózatát karbantartó szakemberei folyamatosan készen állnak arra, hogy kijavítsák a vasúti hálózatban keletkező hibákat.

Vízosztás a busz- és vasútállomásokon

A harmadfokú hőségriasztás ideje alatt a MÁV-START naponta 10 és 17 óra között palackozott vizet oszt a budapesti főpályaudvarokon és a nagyobb vidéki vasútállomásokon. A Volánbusz munkanapokon 12 és 14 óra között a Népliget autóbusz-állomáson és a megyeszékhelyek nagyobb forgalmú buszállomásain oszt ásványvizet az utasoknak. A MÁV-VOLÁN-csoport a vizet a készlet erejéig tudja biztosítani. Kérik az utasokat, hogy elegendő mennyiségű ivóvízzel vagy szomjoltó folyadékkal induljanak útra.

Borítókép, forrás: MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság

Megosztás.

A szerzőről

Hozzászólások lezárva.