MÁV: Egy éves az új tarifarendszer

Pinterest LinkedIn Tumblr +

Pontosan egy éve, 2024. március 1-jén lépett életbe az elmúlt évtizedek legjelentősebb tarifareformja. Ezzel túlzás nélkül új időszámítás kezdődött a magyar közösségi közlekedésben.

  • Olcsóbb és egyszerűbb lett vonaton, autóbusszal, tramtrainen vagy éppen hévvel utazni Magyarországon, illetve megvalósult a nemzeti tarifaközösség, amelynek köszönhetően immár országszerte egyetlen díjtermékkel igénybe vehetők a közlekedési közszolgáltatások, ráadásul egyes településeken mint Csongrád, Ercsi, Esztergom, Érd és Budapest ma már a helyi járatokon is.
  • A vármegye- és országbérletekre épülő új tarifarendszer akár több tízezer forintnyi megtakarítást jelent a magyar családoknak, ráadásul az olcsóbb tarifákkal párhuzamosan egyszerűbb és átláthatóbb lett a kedvezmények rendszere is.
  • Az új tarifák nem csupán azok számára kedvezőek, akik már korábban is a közösségi közlekedést választották a napi ingázásukhoz: az új tarifákkal százezres nagyságrendben sikerült olyan utasok számára versenyképes alternatívává tenni a közösségi közlekedést, akik korábban autóval jártak munkába.
  • Ennek is köszönhető, hogy 2024-ben a MÁV-csoport utazásszáma minden eddigi rekordot megdöntve meghaladta a lélektani határnak tekinthető 1 milliárdot, miközben – sokak félelmére rácáfolva – nem csökkentek a közszolgáltató társaságok menetdíj-bevételei sem, hiszen az olcsóbb bérletekből jóval több fogyott és folyamatosan több fogy, mint a korábbi díjtermékekből.

A jegy- és bérlettermékek köre, valamint a kedvezményrendszer az egy évvel ezelőtti teljes átalakítás révén sokkal könnyebben érthető el mindenki számára; és emellett a kedvezményeket is bonyolult igazolások nélkül vehetik igénybe a jogosultak, a családoknak pedig akár havi több tízezer forint megtakarítást jelenthet az új tarifarendszer.

Az utasok a MÁV mindegyik jegyértékesítési felületén megvásárolhatják a díjtermékeket, de minden harmadik utas már inkább az önkiszolgáló felületeket (MÁV app, jegy.mav.hu) használja, és minden ötödik a legkényelmesebb módon, a MÁV appban intézi a jegyváltást. Áprilistól fokozatosan egy teljesen új, MÁV+ elnevezésű applikáció fogja felváltani, amely idén havonta bővül majd újabb funkciókkal.

A kedvezményrendszer változásának köszönhetően 700 ezer olyan gyerek van Magyarországon, aki 6 évnél idősebb és 14 évnél fiatalabb, ők már egy éve díjmentesen közlekednek a helyközi közlekedésben. Egymillió 14 és 25 év közötti fiatal – diák és nem diák – féláron közlekedhet. 300 ezer 65 év alatti nyugdíjas is ingyenesen utazik ugyanúgy, mint a 65 év fölöttiek, és 280 ezer fogyatékkal élő is díjmentesen utazik. Egymillió közalkalmazott 50 százalékos kedvezménnyel veheti igénybe a járatainkat, továbbá 200 ezer nagycsaládos térítésmentesen utazhat, ha családjával együtt kel útra. 900 ezer magyar igazolvánnyal rendelkező, nem Magyarországon élő magyar állampolgár évente 12 alkalmas ingyenes utazásra kap lehetőséget az országban a nemzethez való tartozás jegyében.

Az intézkedések bevezetése óta eltelt egy év alatt az alapvető változási irányok is markánsan kirajzolódtak, és tartósan meghatározhatják a közösségi közlekedést, ugyanis bebizonyosodott, hogy kiemelt igény van a vasúti és buszhálózatunk fenntartására, folyamatos fejlődésére, ezáltal érdemi fejlesztések indulhattak el mind a tágan értelmezett közlekedési infrastruktúra, mind a járműállomány, mind pedig a szolgáltatások terén.

2024-ben elérték az egymilliárd utazást

A környezettudatos utazás terjedése, a vármegye- és országbérletek 2023-as bevezetése, valamint a tarifareform hatására jelentősen nőtt a közösségi közlekedés népszerűsége, ezáltal az utasforgalom is. Tavaly a MÁV-csoport járatain (vasút, helyközi és helyi busz, HÉV) a lélektani határnak tekinthető  1 milliárd utazást is meghaladták, ebből mintegy 700 millió autóbuszokon, 300 millió vasúton zajlott.

Napjainkban jóval többen és többet utaznak vasúton vagy busszal, mint korábban: a Magyar Energiahivatal előzetes adatai szerint a vármegye- és országbérletek bevezetése óta – a megtett utaskilométerek arányában – közel 20 százalékos eltolódás figyelhető meg az autótól a környezetkímélő vasút, autóbusz és a HÉV irányába. Kibővítve a kitekintés időhorizontját, az is megfigyelhető, hogy a pandémia előtti szintén rekordot jelentő 2019-es év 800 millió feletti utazásszáma egymilliárd fölé növekedett.

Az olcsóbb termékből több fogy… sokkal több!

2024 márciusában erőteljes ugrás következett be az előtte hónapokig stabil utasforgalomban: a vármegye- és országbérlet bevezetése előtti hónapokhoz képest ekkor már jelentősen magasabb volt a korábbi kimutatható utasmennyiségnél.

Általánosan jellemző az elmúlt egy évre, hogy megnőtt mind a teljesárú, mind a kedvezményes (tanuló) bérletek vásárlása, – köszönhetően az országbérletek és Pest vármegyebérletek kibővült felhasználási lehetőségeinek. Az ingázók – a korábban csúcsévnek tekintett – 2019-ben közel 5,5 millió bérletet váltottak, az ország- és vármegyebérletek bevezetésével ebben is rekordot döntöttek: 2023-ban 6,6 millió, 2024-ben pedig több mint 10 millió darab bérlet fogyott, pedig a tarifareform óta, azaz 2024 márciusától jóval többen utazhatnak menetjegy, illetve bérlet váltása nélkül. (A feláras vonatok esetében a helyjegyet továbbra is meg kell váltani térítésmentes utazásra jogosultság esetén is.)

Az ország- és vármegyebérletek eladásait figyelembe véve havonta már 800-900 ezret vásárolnak ezekből. Az ország- és vármegyebérletek vásárlása folyamatos felfutást mutatott korábban is, de a BKK járatokon történő elfogadással újabb löketet kapott ezek értékesítése. Az új tarifarendszerrel együtt jött létre a budapesti tarifaközösség, amely révén tavaly március 1-jétől az ország bármely pontjáról egy jeggyel tudunk utazni akár a budapesti Deák térre is.

A napon belüli akár többszöri utazást, átszállást leegyszerűsítő, kedvező árú Magyarország24 és Vármegye24 napijegyek esetében pedig – a kezdeti felfutási időszakot követően – az értékesítés minden hónapban meghaladja a negyedmillió darabot, így ezekből több mint 2,2 milliót váltottak 2024-ben. Ez is bizonyítja, hogy sokak számára kényelmesebb, ha egyetlen jeggyel elintézhetik az egynapos (24 órán belüli) utazást akár vonattal, busszal vagy HÉV-vel utaznak.

Havi vármegye- vagy országbérlettel az ember már nem bliccel

A tarifareform előnyei közé sorolható, hogy egyszerűbbé vált a kedvezményre jogosultak ellenőrzése is a MÁV-csoport járatain, és bár az utazások száma az egyszerűbb és olcsóbb tarifarendszernek köszönhetően is tovább növekedett, a bliccelések korábban növekvő tendenciája megfordult, és már kevesebben próbálnak jegy nélkül utazni a MÁV-csoport járatain. A megbüntetett bliccelők száma tavaly még így is meghaladta a 27 ezret.

Ujtarifa.hu

Az utasok átfogó tájékoztatása érdekében elindították tavaly februárban az ujtarifa.hu weboldalt, hogy segítséget nyújtsanak az utasoknak a napijegyekkel, kedvezményekkel, a díjmentességgel, a vármegye- és országbérletekkel, illetve ezek felhasználási feltételeivel kapcsolatban. Ez elmúlt egy évben több mint 800 ezren látogatták meg, és még jelenleg is napi 1000-1500 utas tekinti meg az itt elhelyezett tartalmakat. A legnépszerűbb kérdések a napijegyek általános leírásával kapcsolatosak, a legnépszerűbb a Pest vármegyére érvényes díjtermékekkel kapcsolatos rész.

A felületen továbbra is javaslatokkal szolgálnak a megfelelő kedvezménykategória, jegy-, illetve bérlettípus kiválasztásához is, és viszonylati példákkal mutatjuk be, hogy mennyivel vált kedvezőbbé az utazás.

Értékesítési háttérinformációk

Az új tarifarendszerben elérhető kedvezményekkel és feltételekkel tavaly március 1-jétől utazhatnak az utasok, és válthatják meg a jegyeket, bérleteket, amelyek a jegypénztáraknál, a MÁV appban, online a jegy.mav.hu oldalon, illetve az automatáknál, a járatok fedélzetén, továbbá a BKK-nál is elérhetők. A 2023 tavaszán bevezetett vármegye- vagy országbérleteket a MÁV mobilalkalmazáson keresztül lehet megvenni a legkényelmesebben hónapról hónapra.

Az új tarifarendszer egyszerűbb és átláthatóbb, a korábbi 15 bérletkonstrukció helyett csupán kettő, – a vármegye- és országbérlet – maradt. Megszűntek a kilométer alapú bérletek, az egyes szolgáltatók viszonylatra szóló bérletei, a félhavi bérletek, a HÉV-bérletek, a Volán környéki bérletei és a TramTrain bérletek is. Az ország- és vármegyebérletek esetében megmaradt a kétféle tarifa: a teljesárú és a 90%-os kedvezményt adó. Míg a menetjegyek esetében teljesárú, félárú vagy díjmentes jegytípusokat különböztetnek meg.

Forrás: MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság

Megosztás.

A szerzőről

Hozzászólások lezárva.