Figyelmeztető trend rajzolódik ki a COVID-évek utáni baleseti statisztikákból: növekszik az olyan, nem egy esetben súlyos, csonkolásos sérülésekkel járó vagy akár halálos kimenetelű balesetek száma a vasúti átjárókban, amelyek oka az okoseszköz- és fülhallgatóhasználat miatti figyelmetlenség. A zenehallgatás, a képnézegetés vagy akár videónézés minden korosztályban megfigyelhető, de különösen veszélyezteti a fiatalokat: a balesetben érintett gyalogosok, rollerezők vagy kerékpározók között sajnos egyre növekszik a tizenéves sérültek vagy áldozatok aránya. A MÁV-csoport ezt a rossz tendenciát igyekszik megállítani, ezért mostantól a vasúti átjárós balesetek csökkentése érdekben az aszfaltra festett figyelmeztető piktogramokkal hívja fel a figyelmet a közlekedés közbeni telefonálás és fülhallgató használat veszélyeire, bízva abban, hogy a jól elhelyezett, élénk figyelmeztető jelzés még a képernyőre meredés közben is feltűnik.
2025-ben április 13-ig bezárólag eddig 15 ún. idegenhibás baleset történt vasúti útátjáróban. A 15 balesetből 5 volt halálos kimenetelű, melyben 7 személy vesztette életét, ezen kívül 3 esemény végződött személyi sérüléssel, amiben 2 személy súlyos, 1 személy könnyű sérüléseket szenvedett. A további 7 eseményben csak anyagi kár keletkezett. Mindegyik útátjárós baleset a KRESZ be nem tartása miatt következett be, minden esetben a gépkocsivezető figyelmetlensége okozta a tragédiákat.
Tavaly elkezdtük balesetmegelőzési céllal figyelmeztető táblák kihelyezését Budapesten és Pest vármegyében a vasúti és HÉV átjárókban. Eddig összesen 140 darab táblát tettünk ki vasúti útátjárókba. A figyelmeztető táblákon olvasható a vészhelyzet esetén értesítendő telefonszám, a vasútvonal/HÉV vonal száma és a vasúti átjáró neve. A pontos helyszín beazonosításához szükséges adatok beolvasásával életet menthet, balesetet és a vasúti/HÉV közlekedésben jelentős fennakadásokat előzhet meg az, aki haladéktalanul hívja a táblán jelölt telefonszámot, ha a vasúti átjáróban veszélyhelyzetet tapasztal, műszaki hibás vagy elakadt járművet lát.
A negyedik éve zajló, rendőrséggel közös intenzív balesetmegelőzési kampány idén újabb eszközökkel bővül annak érdekében, hogy minél hatékonyabban hívjuk fel a figyelmet a szabálykövető közlekedés fontosságára. A MÁV-csoport és az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság a mai napon tartott sajtótájékoztatóján jelentette be Hegyi Zsolt, a MÁV Zrt. vezérigazgatója, hogy a vasúti átjárókban aszfaltra festett figyelmeztető piktogramokkal hívja fel a figyelmet a vasúttársaság közlekedés közbeni telefonálás és fülhallgató használat veszélyeire. Az első figyelemfelkeltő grafikákat, az angyalföldi Szent László úti vasúti átjáróban festették fel. A pilotprogram a Balaton-parti települések vasúti átjáróiban folytatódik majd.
Hegyi Zsolt, a MÁV Zrt. vezérigazgatója kiemelte: „16 éve nem történt baleset a vasút hibájából vasúti útátjáróban, de a felelősség közös, így vasúttársaságként is mindent meg kell tenniük annak érdekében, hogy az átkelés biztonságos legyen. Felelősségünk közös és egy közlekedési baleset mindenkinek fáj. Minden vonat elején dolgozik egy kollégánk, mozdonyvezetők, akik adott esetben édesanyák vagy édesapánk is lehetnek, őket is hazavárják. Egy-egy baleset komoly traumát okoz, és ez sok esetben sajnos a pálya elhagyásához is vezet.”
A sajtótájékoztatón Óberling József rendőr ezredes, az Országos Rendőr-főkapitányság Rendészeti Főigazgatóság Közlekedésrendészeti Főosztály vezetője, rendőrségi főtanácsadó, az ORFK-OBB ügyvezető elnöke szerint: „Kiemelt közös feladatunk a vasúti átjárókban bekövetkező közlekedési balesetek megelőzése, illetve számának csökkentése. Az együttműködésünk részeként a vasúti átjárók közlekedésbiztonságát visszatérően vizsgáljuk és értékeljük. A vasúti átjárókra vonatkozó szabályok betartását fokozottan ellenőrizzük, drónokat és civil szolgálati gépkocsikat is alkalmazva.”
Molnár Péter, a MÁV-csoport mozdonyvezetője elmondta, hogy 25 éves pályafutása során, nyolc esetben volt gázolása, ebből két esetben gépkocsival ütközött vasúti átjáróban. Péter a mai napig emlékszik minden esetre, kitörölhetetlen trauma számára. Egy korábbi sajtótájékoztatón ígéretet tett, hogy önkéntesként az iskolákban mesél a mozdonyvezetői szakma szépségeiről és felhívja a figyelmet a vasúti területen található veszélyekre. „Felejthetetlen csattanások, szagok, amelyeket soha nem lehet kitörölni az emlékezetünkből. Elképzelhetetlenül nehéz egy ilyen tragédia után hazamenni, és feldolgozni a történteket. Mindig nézzenek körül, vigyázzunk egymásra, hisz mindenkit hazavárnak.”
Hövényes Sándor, a MÁV-csoport mozdonyvezetőjének egy esetben volt gázolása, egy öngyilkos személy sétált ki a vágányok közé, miközben ő egy ívből – kanyarból – jött ki a szerelvénnyel. Mélyen megrázta az eset, azonnal leváltót kért, a szerelvényt nem tudta tovább vezetni. Sándor elmondta: „Nagyon nehéz leszállni a mozdonyról, elsőként szembesülni a látottakkal, örökre beleég az emberbe, felejthetetlen.”
Borítókép, forrás: MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság