Túlfizetés visszatérítése – csaló e-mailre figyelmeztet a Hatóság

Pinterest LinkedIn Tumblr +

Ismét egy olyan levél kapcsán hívja fel az NKFH a fogyasztók figyelmét, amely fokozott elővigyázatot igényel. A gázszolgáltató nevében küldött e-mail első szempillantásra hitelesnek tűnhet. De a „visszatérítés indítása” linkre nem érdemes kattintani. Mutatjuk miért.

A levél a gázszolgáltató nevére hivatkozva azt tartalmazza, hogy a fogyasztónak túlfizetése mutatkozik, melyet a megjelölt linkre kattintva visszaigényelhet. Jó, ha gyanakszunk ilyenkor, a gázszolgáltató ilyen tartalmú levelet nem küld a fogyasztóknak. Az e-mail feladójára irányítva a kurzort láthatjuk, hogy nem a gázszolgáltató hivatalos e-mail címéről küldték a levelet, hanem jelen estben a notifications@youcanbook.me e-mail címről.

A levélben a következő szöveg szerepel:

„Kedves Ügyfelünk!

Örömmel értesítjük, hogy a 86.098,22 Ft összegű túlfizetését feldolgoztuk, és megkezdtük a visszatérítési folyamatot. A visszatérítéshez kérjük, kattintson az alábbi gombra:

Visszatérítés indítása

A visszatérítés elindítása után az összeg 1-3 munkanapon belül jóváírásra kerül a számláján, és “MVM túlfizetés” néven fog szerepelni.”

Az utóbbi időszakban sajnos több esetben előfordult, hogy adathalászat céljából megtévesztő e-mailt küldtek a gázszolgáltató, illetve online ügyfélszolgálata nevében, az e-mailben pedig nem valóságos számlaértéket is jelezhetnek illetve nem a közüzemi szolgáltatóhoz tartozó linket adnak meg bankkártyás befizetéshez. Erről az NKFH már korábban is beszámolt.

A csaló linken kérhetik a bankkártya adatokat, így a bankkártyához tartozó folyószámla veszélybe kerülhet. Amennyiben valaki az adathalász e-mailből megnyitott hivatkozáson megadja a bankkártya számát, úgy adatait illetéktelen személyek megismerhetik és visszaélhetnek vele. A gázszolgáltató honlapján sosem kérnek bankkártya adatokat, azokat minden esetben csak a biztonságos banki felületre történt átirányítást követően, a bank felületén szükséges beírni. Az email-ben érkező elektronikus számlákon vagy számlaértesítőkön minden esetben szerepel a fogyasztó szerződéses folyószámla száma, a számla száma, neve, címe.

Hogy ne váljunk csalók áldozatává, az NKFH javasolja, hogy mielőtt rákattintunk a visszatérítés indítása linkre, nézzük meg a szolgáltató oldalán közvetlenül, vagy az applikációban a fizetendő számláinkat, egyenlegünket. Ha nincs online regisztrációnk a szolgáltatónál, minél hamarabb tegyük meg. Az e-mailek esetében pedig ne csak a feladó e-mail címét ellenőrizzük, hanem a visszafizetésre utaló linkeket is (fölé irányítva a kurzort a linkre).

Ha mégis rákattintottunk a linkre, akkor felismerve a csaló domain címet (mely nem tűnik hivatalosnak és a szolgáltatóhoz tartozónak), semmiképp ne menjünk tovább. Ezzel ugyanis adatainkat és vagyoni biztonságunkat veszélyeztetjük.

Amennyiben bankhoz, közüzemi szolgáltatóhoz köthető gyanús levelet kapunk, érdemes jelezni azt az adott szolgáltató hivatalos elérhetőségein! Vagy ha bizonytalanok vagyunk, hívjuk fel a közüzemi szolgáltatót, pénzintézetet, hogy valóban onnan érkezett-e az üzenet.

Forrás: NKFH

Megosztás.

A szerzőről

Hozzászólások lezárva.