Befejeződött a vágányok felújítása Rákosrendezőn, így az esztergomi, a szobi és a veresegyházi vonalon ismét a korábban megszokott menetrend szerint járnak a vonatok. A komplex pályafelújítás a szolgáltatások bővítését is lehetővé tette: július 28-tól immár ezeken a vonalakon is bővítik a hajnali és az éjszakai közlekedést, újabb „bulijáratokat” kínálnak a hétvégi esti, éjszakai programokon résztvevők hazajutásához.
A Rákosrendezőn elvégzett karbantartás közlekedésszakmai célja az volt, hogy megbízhatóbbá, kiszámíthatóbbá váljon az esztergomi és a váci, veresegyházi vonatok menetrendje és megelőzhető legyen a műszaki meghibásodások jelentős része. Ennek érdekében több mint másfél kilométernyi vágányt építettek át, közel egy tucat váltót cseréltek, 800 méteren ágyazatrostálást végeztek, síneket, betonaljakat és talpfákat cseréltek, részben megújult a felsővezeték-hálózat is. Az augusztus és szeptember végére tervezett éjszakai váltó- és vágány-utószabályozási munkálatokat követően mintegy 1500 méteren 80 km/órás sebességgel lesz használható a pálya – akkortól szűnnek meg teljesen a több perces késéseket okozó sebességkorlátozások, ám a változás már most is kézzelfogható: a megújult pályaszakaszon a vonatok közlekedése simább, az utazás egyenletesebb és kényelmesebb.
Hétfőtől a Teleki Blanka utca – Szegedi út találkozásánál lévő vasúti átjárót ismét használhatják az autósok is. Néhány nap kivételével a kerékpárosoknak és a gyalogosoknak eddig is szabad volt az átjárás a pályakarbantartás ideje alatt.
Ez is a felújítás eredménye: az esztergomi és a veresegyházi vonalon is több lesz az éjszakai, hajnali járat
Az utasok igényeihez igazodva június 1-jétől meghosszabbított üzemidővel közlekedik a MÁV-csoport több fővárosi és agglomerációs (kék és a sárga) VOLÁN- és HÉV-járata is, – ezáltal igazodva a metrók éjszakai menetrendjéhez. Július 5-től a győri és a lajosmizsei vonalon is javították az éjszakai szolgáltatást. Az üzemidőbővítési folyamat részeként a Rákosrendezőn végzett felújítás után, július 28-tól már az esztergomi és a veresegyházi vasútvonalakon is megnyújtják az éjszaki közlekedési rendet, javítják a csatlakozásokat a hétvégi esti, éjszakai programokon résztvevők, bulizók hazajutásának segítése érdekében.
Budapest–Esztergom (2-es) vonal
- Az üzemidő-bővítés részeként új S72-es vonat indul 4:35-kor a Nyugati pályaudvarról Óbudára.
- A közel 30 perces követési idő kiterjesztéseként új S72-es vonat közlekedik a Nyugati pályaudvarról Esztergomba. 22:45-kor indul, Esztergomba pedig 0:04-kor érkezik.
- Új S72-es vonat közlekedik Óbudáról a Nyugati pályaudvarra. Óbudáról 23:06-kor indul.
Egyéb módosítások:
- Az Esztergomból 4:35-kor induló Z72-es vonat (2029) S72-es vonatként közlekedik, így mindenhol megáll a Vasútmúzeum kivételével; Esztergomból 4:25-kor indul, a Nyugatiba viszont változatlan időpontban érkezik.
- A Nyugatiból 4:14-kor induló S72-es vonat (2030) 10 perccel korábban közlekedik, és a térség lakosságának kérésére megáll Magdolnavölgy megállóhelyen is.
- A Nyugati pályaudvarról 22:21-kor induló Z72-es vonat (2178) S72-es vonatként közlekedik, 22:15-kor indul és mindenhol megáll a Vasútmúzeum megállóhely kivételével, Esztergomba 23:29-kor érkezik.
- Az Esztergomból 22:35-kor induló S72-es vonat (2171) Piliscsaba és Óbuda között pár perces eltéréssel közlekedik.
S76-os vonatok
- Az üzemidő kiterjesztéseként új S76-os vonat indul Óbudáról Rákosra 5:06-kor.
- Éjszakánként új S76-os vonat közlekedik Rákos és Óbuda között, Rákosról 22:36-kor indul.
Egyéb módosítások:
- A Pilisvörösvárról eddig 5:22-kor induló S76-os vonat (3219) csak Óbudától közlekedik.
- A Rákosról 22:06-kor induló S76-os vonat (3278) Pilisvörösvár helyett csak Óbudáig közlekedik.
- A Pilisvörösvárról 22:22-kor Rákosra induló S76-os vonat (3251) az új rend szerint már S72-es vonatként (2151) a Nyugatiba közlekedik, ahová 22:57-kor érkezik.
- A korábbi menetrend szerint Pilisvörösvárról 22:52-kor Rákosra induló S76-os vonat (3261) nem közlekedik.
Budapest–Vác (70-es) vonal
- A Nyugati pályaudvarról 22:15-kor induló S70-es vonat (2498) 5 perccel később közlekedik.
Budapest–Veresegyház–Vác (71-es) vonal
- Új S71-es vonat (2500) közlekedik szombatonként, vasárnapokon és ünnepnapokon. A Nyugati pályaudvarról 2:05-kor indul, Vácra 3:24-kor érkezik.
- A Nyugatiból 0:05-kor induló S71-es vonat (2510) július 28-tól minden nap 10 perccel később, 0:15-kor indul.
Rákosrendező állomás kiemelt felújítási munkálatairól
A saját forrásból végzett rekonstrukció során 11 váltót (kitérőt) cseréltek, összesen több mint másfél kilométernyi vágányt építettek át, 800 méteren ágyazatrostálást is végeztek, síneket, valamint 2400 betonaljat és több mint 800 talpfát cseréltek ki újakra. Zúzottkőből 8500 tonnát pótoltak és építettek be, valamint 26 szál ún. hosszúsínt helyeztek le.
A felsővezetéki és biztosítóberendezési feladatok részeként 13 váltót bekötöttek villamos központi állítású rendszerbe, tengelyszámlálókat telepítettek a villamos állítású váltók foglaltságának ellenőrzése érdekében, továbbá részben megújult a felsővezeték-hálózat is, ugyanis mintegy 5 kilométernyi felsővezetéki hosszláncot cseréltek. A Nyugati pályaudvar területén is végeztek egyidejűleg feladatokat, ugyanis két váltó csatlakozó vágányszakaszainál, körülbelül 100 méteren helyreállították az ágyazatot.
Az öthetesre tervezett vágányzár ideje alatt a pályafelújítást a MÁV Pályaműködtetési Zrt. kivitelezésében, összesen mintegy 180 szakember közreműködésével, számos nagy munkagép, vasútüzemi és közúti jármű bevonásával hajtották végre: ágyazatrostálót, KIAG szabályozógépet is használtak, de a váltók, vágánymezők bontásához, fektetéséhez igénybe vették a lipcsei Kirow által gyártott darut is, amely akár 110 tonnát, letámasztva pedig 150 tonnát is tud emelni. A beruházást a MÁV saját forrásából, mintegy 3 milliárd forintból valósították meg.
A sebességkorlátozásokat megszüntetve mintegy 1500 méteren visszaemelik 80 km/órára a pályára megengedett sebességet. Az ehhez szükséges – a szakmai technológia szerint előírt – utólagos nagygépes váltószabályozásokat augusztus 21-től, az utólagos vágányszabályozásokat pedig szeptember 23-tól végezzék el, ám ekkor már csak éjszaka dolgozunk, így napközben nem zavarják a vonatforgalmat. Ezt követően megszűnhetnek az eddig átlagosan kétperces késéseket okozó sebességkorlátozások.
Forrás: MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság