Európai Erdőpedagógus Kongresszust rendeztek Visegrádon

Pinterest LinkedIn Tumblr +

Nemzetközi erdőpedagógus közösség érkezett 2025. október 7-én Visegrádra a 19. Európai Erdőpedagógus Kongresszusra, melyet a FAO FCN (Forest Communication Network) Erdőpedagógia alcsoportja és az Országos Erdészeti Egyesület szervezett Magyarországon. A kongresszust 2006 óta minden évben más-más európai országban rendezik. Az elsőt 2006-ban Magyarországon, Sopronban rendezték. Akkor 8 európai ország képviseltette magát, míg most 16 ország résztvevői látogattak el hazánkba. A több, mint 120 résztvevő fele külföldi, másik fele hazai kolléga, szakember volt. 

Az idei konferencia témája “Erdőpedagógia: az (offline) életre nevelés eszköze” volt, melyhez előadások és workshopok kapcsolódtak. A szakmai eseményeken túl a hazai kultúrát bemutató programok és a helyi természeti adottságok megismerése is része volt az eseménynek. A résztvevők meglátogatták a Madas László Erdészeti Iskolát, amely hazánk és Európa legelső erdei iskolája. Alapítása óta teljes kapacitással működik, évente 8000 látogatót fogad. Úttörője annak a Minősített Erdészeti Erdei Iskola hálózatnak, amely ma már 36 intézménnyel rendelkezik Magyarországon.

A gyerekek naponta általában többórányi online tartalmat fogyasztanak, a való élet közösségeinél pedig egy jóval tágabb digitális térben léteznek már a legtöbbet, ahol képernyőkön keresztül érzékelik a világot. Ki kell őket mozdítani ebből a gyorsan változó, ingerekkel teli virtuális közegből, ami általában keveset tesz a tudásukért és lelki fejlődésükért. A konferencián arról is szó esett, hogy milyen digitális eszközök és nemzetközi gyakorlatok léteznek, amelyekkel felkelthetjük a gyerekek érdeklődését a természet iránt. Például “Exploring nature with smart devices” címmel tartott workshopot Véninger Eszter, Fajkuszné Bodrogi Zsuzsanna és Somné Huszti Anett. A hazai és nemzetközi erdőpedagógusokból álló kis csapatoknak az volt a feladata, hogy mobil applikáció segítségével azonosítsák be az erdőben található fafajokat. Miután minden csoport helyesen megoldotta a játékos, ismeretterjesztő feladatokat, közösen egy „erdei kincsesládát” is kinyithattak. A workshop után nagyon sok pozitív visszajelzést kaptak kollégáink és a hasznos tapasztalatcsere, közös ötletelés még a program után is folytatódott.

Bernd Nold német erdőpedagógus workshopján a résztvevők megtapasztalhatták, hogy az erdőpedagógiai tevékenységek teret biztosíthatnak a lassulásnak, a belső nyugtalanság csillapításának és az alapvető bizalom erősítésének. Az erdő teret ad az érzékszervi élményeknek, érzéseknek, intuíciónak és inspirációnak. Kőkuti Eszter a gyermekek erdei környezetben való kockázatvállalásának előnyeiről, a természeti környezetben való értelmes és kalandos módon történő kapcsolatteremtésről tartott nagy sikerű workshopot.

Maria DeCristofaro, az ENSZ Élelmezési és Mezőgazdasági Szervezete Erdészeti Osztályának Kapcsolattartási és Kapacitásépítési munkatársa, valamint az FCN Erdészeti Kommunikációs Hálózatának koordinátora előadásban hangsúlyozta, nagyon fontos, hogy a gyermekek minél kisebb korban megkapják az impulzusokat a természet és a mozgás szeretetéhez, a természet tiszteletéhez, a természettől való függésünk ismeretéhez. Itt van az erdőpedagógus felelőssége, hogy a szülőkkel együtt elültessék ezeket a magokat a gyermekekben. Így amikor majd szembejön velük a digitális világ, akkor tudják azt felelősségteljesen használni. Prof. Dr. Ahmed A. Karim, a Tübingeni Egyetem Pszichiátriai és Pszichoterápiás Klinikája Neuroplaszticitás és Tanulás kutatócsoportjának tagja a tudatos jelenlétben töltött „zöld idő” és a kortizon szint változásairól tartott izgalmas előadást. A „zöld idő” az erdőpedagógiai módszerek révén játékosan teszi felfedezhetővé a természeti környezetet gyermekeink számára, miközben tudatos jelenlétet nyújt a fizikai környezetben.  Dr. Csóka György, a Soproni Egyetem Erdészeti Tudományos Kutatóintézet Erdővédelmi Osztályának vezetője az emberi társadalom és az erdei életközösségek párhuzamainak, összefüggéseinek színes példáit mutatta be. Elmer Tamás, az Országos Erdészeti Egyesület főtitkára a hazai, országos léptékben megvalósuló erdőpedagógiai jó gyakorlatokkal ismertette meg a nemzetközi közösséget. Mesélt az Erdei Vándortáborok, az Iskolában az Erdő Program és más egyesületi programok koncepciójáról, tapasztalatairól is.

A konferencia résztvevői egyetértettek abban, hogy az erdőpedagógia egy kiváló eszköz, amely segít a gyermekeknek megismerni az offline világot, bővíteni társas kapcsolataikat és fejleszteni személyiségüket. Ráadásul a fenntarthatóságra nevelést célzó projekteket az erdőpedagógia eszközrendszerének és módszerének használatával még hatékonyabbá lehet tenni. Jövőre Ausztria látja vendégül az erdőpedagógus közösséget.

További információ a konferenciáról>>

Fotók: Bárdi Bálint
Forrás: Országos Erdészeti Egyesület (OEE)

Megosztás.

A szerzőről

Hozzászólások lezárva.