Sajtótájékoztatót tartottak a szentendrei HÉV felújításával kapcsolatban

Pinterest LinkedIn Tumblr +

December 15-én, szerdán a szentendrei Offline Centerben tartott sajtótájékoztatót a Budapesti Fejlesztési Központ a H5-ös szentendrei hév felújításával kapcsolatban. A rendezvényen látványterveket is bemutattak.

Elsőként dr. Vitályos Eszter, a Fidesz-KDNP országgyűlési képviselője mondott beszédet. Felidézte, hogy június 9-én a Hév szentendrei végállomásánál tartottak sajtótájékoztatót, ahol azt kérték Vitézy Dávidtól, a Budapesti Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatójától, hogy ne csak a HÉV közvetlen területét, hanem a hozzá kapcsolódó közvetlen környezetet is rendezzék.

– Erre azért is van nagyon-nagy szükség, mert április elején sajnálatos körülmények között leégett egy SPAR áruház, ami a szentendrei polgároknak igen fontos bevásárlási lehetőséget nyújtott és ennek a pótlása is nagyon fontos lenne – ismertette, majd megjegyezte: az üzlet területe egyébként az önkormányzaté, így remélik, hogy a projekt keretében azt is rendezni lehet, ebben pedig számítanak a város együttműködésére.

Dr. Vitályos Eszter azt is elmondta, hogy december elején, az általa alapított Átölel a Pilis-Dunakanyar Szövetség közvélemény kutatást indított a térségben. Tíz tíz fontos szakmai témában kérdezik a lakosokat, és a visszajelzések alapján fogják elkészíteni a 2030-ig tartó térségi fejlesztési stratégiát. Az eddigi válaszokból látszik, hogy a helyiek számára az egyik legfontosabb téma a közlekedésfejlesztés.

– Mi, akik naponta használjuk a 10-es és 11-es számú főutat és a közvetlen környezetét, pontosan tudjuk, hogy mennyire is zsúfoltak az útjaink és hogy ki kell használnunk minden olyan lehetőséget, ami alternatív lehetőségre ad módot – tette hozzá.

Az Emberi Erőforrások Minisztériumának európai uniós fejlesztéspolitikáért felelős államtitkára közölte: közlekedésfejlesztéssel kapcsolatos stratégiájuk terén jelentős előrelépésnek számít a két forgalmas út korszerűsítési munkálatainak megkezdése, illetve az is, hogy az esztergomi vasútvonalon immár két Stadler KISS emeletes motorvonat közlekedik.

– Ugyanakkor ösztönöznünk kell a térség közlekedési feltételeinek további javítását, például az elkerülőutak ésszerű kialakításával, a közösségi közlekedés feltételeinek további javításával és az M0-ás hiányzó szakaszainak megépítésével. Azt gondolom, hogy a mai nap újabb bizonyíték arra, hogy a közösségi közlekedés feltételeinek javítására nem csupán igény van, de konkrét tervek és válaszok is vannak – vélekedett.

A politikus említette azt is, hogy a kormány elkötelezett abban, hogy megfelelő infrastrukturális feltételeket biztosítson a térségben élőknek. Hangsúlyozta, hogy a 11-es út felújítására 4,5 milliárd forintot fordítanak, a munkálatok tavasszal kezdődnek el. Pilisvörösvár és Budapest között immár két emeletes motorvonat jár, a HÉV fejlesztésére pedig terveket tudnak prezentálni.

Vitézy Dávid, vázlatos prezentációt tartott utóbbi projektről. Elsőre leszögezte: a munka közepén vannak, még nagyjából negyven hatóságnak kell a jóváhagyása, önkormányzatokkal egyeztetnek, így lehetnek kisebb-nagyobb változások a tervekben.

– A kormány döntött arról, hogy a HÉV-eket egy egységes elővárosi vasúti rendszerbe kívánja integrálni. 2016-ban vállalta át a HÉV-ek működtetésének felelősségét és feladatát a kormány a fővárosi önkormányzattól, és utána egy hosszú-hosszú évtizedek óta fennálló adósság, a HÉV-ek fejlesztésébe vágtuk a fejszénket – mondta.

A műszaki tartalom 2020 februárjában született meg, a közbeszerzést az ígéret szerint száz napon belül kiírták, a HÉV-ek tervezésére, és tavaly nyáron megkötötték a szerződéseket. Ha minden kedvezően alakul, akkor 2023-tól a munka megindulhat a fejlesztés.

– A szentendrei HÉV ma Budapest agglomerációjának, környezetének legnagyobb forgalmú vasútvonala. Lényegében egy metrószerű utasforgalmat bonyolítunk már ma is, mindezt úgy, hogy a szerelvények közelednek ötvenedik életévükhöz és hogy az agglomerációs szakaszon a pályák rendkívül rossz állapotban vannak – jegyezte meg.

Az első ütemben, a helyreállítási alap keretében az évtized végéig szeretnék megvalósítani a grandiózus beruházást, az agglomerációban teljeskörű felújításra szorul a vonal. A második ütemben ötös metró jelige alatt a szentendrei hév bejuthat a belvárosba, és a föld alatt kötnék össze a csepeli és ráckevei hévvel.

Vitézy Dávid ismertette, hogy 120 méter hosszú, 55 centiméter magas peronokat építenek a budapesti megállókban, a Batthyhány téren és a Margit hídnál akadálymentesítik a megállókat. Teljesen egységes utastájékoztatást szeretnének kialakítani, vasúti technológiájú, télen-nyáron működő berendezésekre van szükség. Dolgoznak azon is, hogy új járműveket is beszerezhessenek: említette, hogy a világjárvány után egész Európában száz számra rendelik a környezetbarát, korszerű motorvonatokat – Magyarországra is érkeznek folyamatosan – a járműpiac leterhelt, hosszú várakozási idők vannak, elszálltak az árak, így okosan kell megválasztani, hogy mikor és mire írnak ki tendert.

– Az agglomerációiban is igaz az, hogy teljesen akadálymentes peronokra, egységes arculatú, korszerű, korszerűnek is kinéző, építészetileg végig gondolt, magas színvonalú új megállókra van szükség mindenütt – jelentette ki.

Említette továbbá, hogy meg kell újítani az energiaellátó rendszert, a sínpályát, és a biztosítóberendezéseket is. A tervek szerint növelnék a sebességet 80-100 kilométer/órára a települések közötti szakaszokon és új intermodális csomópontok létesülnek Pomáz és Szentendre városokban.

Elhangzott, hogy a menetrend ma is sűrű, de szeretnék, ha csúcsidőben nem nyolc, hanem tíz vonat közlekedne Szentendréről Budapestre, sőt Békásmegyerről a Batthyány térre is kettővel több szerelvény indulna, így a jövőben egyes járatok gyorsjáratként közlekedhetnek a két végállomás között.

– Fontos célunk az, hogy már első ütemben bekapcsoljuk Pilisvörösvár térségét, az esztergomi vasútvonalat a HÉV fejlesztésébe, hiszen az látszik, hogy az esztergomi vasútvonal felújítása igazolta legmerészebb álmainkat. Ha jó vasutat csinálunk, akkor megjönnek az utasok. Több mint megduplázódott az utasforgalom és az igények még ennél is nagyobbak – ismertette.

Elárulta, hogy új kapcsolat létesülne Kaszásdűlőnél és Pilisvörösvártól akár a Batthyány térig is közlekedhetnek majd vonatok. A beruházás eredményeként az alapjáratok esetében Szentendréről a mostani 39 perc helyett 35 perc alatt juthatunk majd be, a gyorsjáratok 32 perc alatt teljesíti a teljes távot. Vitézy Dávid egyébként bemutatta azt a rajzot is, amelyet még dr. Vitályos Esztertől kapott, és amelyen a helyben élők elvárásai szerepelnek.

A BKF vezérigazgatója a szentendrei végállomás átépítéséről is részletesen beszélt. Elhangzott, hogy egységes utasforgalmi teret kívánnak létrehozni a HÉV és a VOLÁNBUSZ utasai számára. Minimum 300 férőhelyes P+R parkolóval, 300 férőhelyes biciklitárolóval kalkulálnak. Szükség lesz új kocsiszín építésére, továbbá egy új, körgeometriájú 275 férőhelyes parkolóház is létesül, melynek földszintjén taxiállomás a K+R funkció kap helyet. Nem mellesleg a közterületet is rendeznék és növelnék a zöldfelületek arányát.

Vitézy Dávid arra is kitért, hogy önkormányzati területek is vannak a végállomásnál, a bódék, lerobbant épületek nem illenek Szentendre nimbuszához, hiszen a városra sokan úgy tekintenek, mint egy ékszerdobozra.

– Azt javasoljuk Szentendrének, hogy szabályozzák és tervezzék újra ezt a teljes térséget, a kereskedelmi és szolgáltatási területet, mert egy új állomás mellett még méltatlanabb lesz az az állapot, ami ma ott van” – jelentette ki.

A vezérigazgató leszögezte: az elkészült koncepciótervet ingyen átadják az önkormányzat részére és partnerséget is ajánlanak. Remélik, hogy kialakul az együttműködés. Egyébként a BFK a leégett SPAR helyén egy új nagy alapterületű összefüggő élelmiszerházat, alatta egy szolgáltatóházat képzelt el, illetve a kazánház megújításával egy új kulturális központot javasolnak a városvezetés számára.

– Azt gondolom, hogy ez egy olyan európai színvonalú busz- és hévállomásként működne, ami egy Szentendre méretű városban bárhol, Európa bármelyik táján megállná a helyét és elismerést váltana ki – zárta a tájékoztatót Vitézy Dávid.

Megosztás.

A szerzőről

Hozzászólások lezárva.