Egy tanulmány szerint a TikTok bármilyen más közösségi média alkalmazásnál nagyobb előszeretettel osztja meg az Ön adatait és tisztázatlan, hogy azok hová, kihez jutnak el – írja a CNBC.
A social media appjai közül kettő elég sok adatot gyűjthet Önről – és elképzelhető, hogy nem fog tetszeni, amit az egyikük csinál velük.
Ez egy – az URL Genius mobilmarketing vállalat által múlt hónapban közzétett – friss tanulmányból derül ki, amely megállapította, hogy a YouTube és a TikTok jobban nyomon követi a felhasználók személyes adatait, mint bármely más közösségi média alkalmazás.
A tanulmány arra a megállításra jutott, hogy a Google által tulajdonolt YouTube jobbára csak saját céljaira gyűjti az Ön személyes adatait – például követi online keresési előzményeit vagy akár tartózkodási helyét, hogy az Ön számára releváns hirdetéseket jelenítsen meg. Azonban a ByteDance kínai technológiai óriás tulajdonában lévő TikTok többnyire lehetővé teszi, hogy harmadik féltől származó nyomkövetők is gyűjthessék az Ön adatait – onnan pedig már nehéz megmondani, hogy mi történik velük.
Harmadik féltől származó nyomkövetők esetében lényegében lehetetlen megtudni, hogy ki követi nyomon az Ön adatait, vagy milyen információkat gyűjtenek; attól kezdve, hogy mely bejegyzésekkel lép kapcsolatba (és egyenként mennyi időt tölt el velük), egészen a fizikai tartózkodási helyéig és az alkalmazással megosztott bármilyen egyéb személyes adatokig.
Amint azt a tanulmány megjegyezte, a harmadik féltől származó nyomkövetők akár az alkalmazás elhagyása után is nyomon követhetik más weboldalakon való tevékenységét.
A tanulmány lefolytatásához az URL Genius az Apple iOS Record App Activity funkcióját használta, hogy kiszámolják, hány különböző domain követi nyomon egy felhasználó tevékenységét 10 különböző közösségi média applikációban (YouTube, TikTok, Twitter, Telegram, LinkedIn, Instagram, Facebook, Snapchat, Messenger és Whatsapp) egy látogatás során, mielőtt Ön még egyáltalán bejelentkezne a fiókjába.
A YouTube és a TikTok jól lekörözték a többi alkalmazást „fejenkénti” 14 hálózati kapcsolatukkal, ami jelentősen meghaladja a tanulmány átlagos, alkalmazásonkénti 6 hálózati kapcsolatát. Ezek a számok vélhetően mind magasabbak azoknál a felhasználóknál, akik be is vannak jelentkezve az érintett alkalmazásokba – a tanulmány alapján.
A YouTube nyomkövetői közül 10 első feles hálózati kapcsolat volt, ami azt jelenti, hogy a platform a saját céljainak érdekében követte a felhasználói tevékenységet. A kapcsolatok közül 4 harmadik fél domainjéből származott, ami annyit tesz, hogy a közösségi média felület lehetővé tette egy maroknyi rejtélyes külső fél számára, hogy információkat gyűjtsenek és nyomon kövessék a felhasználói aktivitást.
A TikTok esetében az eredmények még talányosabbak voltak: a népszerű közösségi média alkalmazásban található 14 hálózati kapcsolatból 13 harmadik féltől származott. A tanulmány szerint a harmadik fél általi követés akkor is megtörtént, amikor a felhasználók nem engedélyezték a nyomon követést az egyes alkalmazások beállításaiban.
„A fogyasztók jelenleg nem láthatják, milyen adatok kerülnek megosztásra harmadik fél hálózataival, vagy hogyan használják fel az adataikat” – írták a beszámoló szerzői.
Októberben a Wired kiadott egy útmutatót arról, hogyan követi nyomon a TikTok a felhasználói adatokat, beleértve az Ön tartózkodási helyét, keresési előzményeit, IP címét, az Ön által megtekintett videókat és hogy azokat mennyi ideig nézte. Az útmutató szerint a TikTok képes „következtetni” az Ön személyes jellemzőire, a korosztályától a neméig, az általa gyűjtött egyéb információk alapján. A Google és más weboldalak ugyanezt teszik, vagyis az ún. „kikövetkeztetett demográfiai adatok” gyakorlatát űzik.
A TikTokot már korábban is kritizálták azzal kapcsolatban, hogy a vállalat hogyan gyűjti és használja fel az adatokat, különösen a fiatalabb felhasználóktól származókat, ideértve azokat az állításokat is, hogy a vállalat bizonyos személyes felhasználói adatokat továbbított kínai szerverekre.
Ahogy a CNBC tavaly megjegyezte, a TikTok adatvédelmi szabályzata kimondja, hogy az alkalmazás megoszthatja a felhasználói adatokat a kínai anyavállalatával, bár állítja, hogy biztonsági intézkedéseket foganatosít „az érzékeny felhasználói adatok védelme érdekében”.
2020-ban az akkori elnök, Donald Trump a TikTok betiltását tervezte az Egyesült Államokban az applikáció adatbiztonsági irányelveivel kapcsolatos aggályai miatt, mielőtt a jelenlegi elnök, Joe Biden visszalépett ezektől a fenyegetésektől és elrendelte a külföldi tulajdonú alkalmazások által jelentett lehetséges biztonsági fenyegetések felülvizsgálatát.
Sem a TikTok, sem a YouTube nem válaszolt azonnal a CNBC Make It-nek a hozzászólás-kérésére.
(Borítókép: Pixabay)
(Forrás: cnbc.com)
Fordította: Répási Erna