Megérkeztek a Volánbusz gázüzemű autóbuszai a budapesti agglomerációba is

Pinterest LinkedIn Tumblr +

Összesen 164 darab új, sűrített földgázzal (CNG) üzemelő autóbusszal bővült a Volánbusz flottája, ebből 75 darab Budapest vonzáskörzetében korszerűsíti a járműállományt. A modern, alacsony károsanyag-kibocsátású buszok jelentősen hozzájárulnak a szolgáltatási színvonal emeléséhez, valamint a közlekedési társaság környezetvédelmi céljainak eléréshez.

A közlekedési vállalat 450 autóbusz-vezetővel, 61 vonalon biztosítja a fővárosi agglomerációban az autóbusz-közlekedési szolgáltatást, évente 868 ezer járaton mintegy 13,8 millió utast szállítva. A térség járműállományának fejlesztésében és a kiszolgálás színvonalának emelésében – a 2021-ben érkezett 40 darab Mercedes-Benz eCitaro típusú elektromos autóbusz után – újabb jelentős mérföldkövet jelent a 75 darab gázüzemű, MAN Lion’s City 12 típusú autóbusz forgalomba állítása. Hat autóbusz már mostantól szállítja az utasokat Solymár és Nagykovácsi térségében. A többi jármű az utastájékoztatási eszközök beszerelése és a töltőinfrastruktúra teljes kiépülése után, fokozatosan kapcsolódik be a budai agglomerációs Volánbusz-vonalak közlekedésbe, Budakeszi, Budaörs, Törökbálint és Diósd térségében.

A fejlesztéssel a 171 darabos állomány 44 százaléka megújul, átlagéletkora 5,98 évről 2,2 évre csökken. A 115 darabos szóló kivitelű flotta teljes egészében alternatív meghajtású lesz, mindössze 0,7 éves átlagéletkorral. Az 56 darabos csuklós állomány több mint fele is csupán 2 éves Mercedes-Benz 628 G Conecto típusú, korszerű dízelüzemű járművekből áll.

Az agglomerációban forgalomba álló 75 darab gázüzemű jármű nettó beszerzési értéke mintegy 7 milliárd forint. A légkondicionált buszok mindegyike 106 utas szállítására alkalmas, az utasülőhelyek száma 27. Az akadálymentes kialakítású járművek kerekesszék és babakocsi elhelyezésére szolgáló speciális férőhellyel, valamint felszállást segítő rámpával is rendelkeznek. Az utasok kényelmét USB-csatlakozók is szolgálják, a fedélzeten vizuális és hangbemondásos utastájékoztató berendezés és kamerarendszer üzemel. A járművek töltési infrastruktúráját a Volánbusz konzorciumi partnere, a Mobiliti Volánbusz Kft. a Budafoki úton építi ki, elkészültéig a töltés a Bécsi úti, közforgalmú CNG-kúton történik.

Menczer Tamás államtitkár, Pest vármegye 2. számú választókörzetének országgyűlési képviselője kiemelte: az agglomerációban élők, az oda kiköltözők száma az utóbbi években robbanásszerűen nőtt, ami óriási mértékben terheli a közúti közlekedést; sokan megtartották fővárosi munkahelyeiket, így naponta ingáznak. Az államtitkár, Pest vármegye 2. választókerületének fideszes képviselője azt mondta: amellett, hogy mérsékelni szeretnék a budai vonzáskörzetbe költözők számát, a helyzet egyik megoldása a közösségi közlekedés fejlesztése lehet, ami enyhítheti az állandósult forgalmi dugókat. Ehhez jelenthet segítséget az először a solymári és a nagykovácsi vonalon forgalomba álló akadálymentes, légkondicionált és a legmodernebb utastájékoztatási rendszerrel felszerelt hat autóbusz – fűzte hozzá. Menczer Tamás emlékeztetett: tavaly 40 elektromos meghajtású busszal bővült az agglomeráció közösségi közlekedése. Elmondta, hogy választókerületének képviselőjeként jár el a pátyi autópálya-lehajtó, illetve a települést elkerülő út mielőbbi kivitelezése érdekében, amelyek az idén átadhatók lesznek. Menczer Tamás beszélt a Budakeszin megépítendő buszsávról is, amely jelenleg tervezési szakaszban van. Az államtitkár szerint a brüsszeli szankciók a magyar energetikai iparra is negatív hatást fejtenek ki, ami jelentősen nehezíti a hasonló közlekedési beruházásokat, mivel Magyarországnak tavaly a tervezetthez képest jóval többet kellett költenie energiahordozók beszerzésére.

Dr. Aradszki András, Pest vármegye 1. számú választókörzetének országgyűlési képviselője hozzátette: a térség közlekedése mellett a környezeti terhelés is kedvező irányba mozdul el az új buszok forgalomba helyezésével. Hangsúlyozta, a korábbi vasúti beruházásokkal már kedvezőbb lett Érd környékének közösségi közlekedése. A képviselő szerint hamis elképzelés az, hogy az agglomeráció „szükséges rossz”, mert Budapestnek szüksége van a vonzáskörzetére, az ott élők munkájára.

Kruchina Vince, a Volánbusz elnök-vezérigazgatója elmondta: „A fentartható közúti közlekedés a közösségi közlekedéssel biztosítható, különösen most, a szélsőséges energiapiaci változások korában. A közösségi közlekedés megújítása folyamatos: nem csak a szolgáltatások fejlesztésével – mint például a vármegyebérlet bevezetése –, hanem a járműállomány fiatalításával és zöldítésével is. Az emelkedő energia- és üzemanyagárak, illetve a tiszta és energiahatékony járműbeszerzések ösztönzésére vonatkozó európai uniós elvárás arra készteti társaságunkat, hogy minél több alternatív, elsősorban elektromos és CNG meghajtású járművet állítson forgalomba. Hamarosan 48 elektromos autóbusz is érkezik öt nagyvárosba a Zöld Busz Program támogatásával, így 5900 darabos járműállományunk 5,3 százalékát különösen környezetkímélő, alternatív hajtású autóbusz alkotja majd.”

A Volánbusz 2021 nyarán írt ki közbeszerzést 164 darab új, sűrített földgázzal (CNG, Compressed Natural Gas) üzemelő autóbusz beszerzésére. A nyertes ajánlattevő az MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft. lett. A 2022. február 28-án aláírt szerződés értelmében MAN Lion’s City 12 típusú, alacsonypadlós, kéttengelyes, szóló kivitelű járművekkel bővült a közlekedési társaság flottája. A járművek közül 10 db Szeged helyi közlekedésében, 75 db a fővárosi agglomerációban, míg 40 db Szolnok környékén, 39 db jármű pedig a Zala vármegyei helyközi vonalakon áll forgalomba. Valamennyi új autóbuszt Euro 6-os környezetvédelmi besorolású, CNG-üzemű motor hajtja. A sűrített földgáz a tisztább égés következtében a hagyományos hajtóanyagokhoz képest alacsonyabb koromkibocsátást eredményez. Emellett a CNG-motorok lényegesen csendesebben üzemelnek, mint dízelüzemű társaik, így csökkentik a környezet zajterhelését.

Folyamatosan megújuló és korszerűsödő járműállományával a Volánbusz 2022-ben csaknem 540 millió utas szállításáról gondoskodott országszerte. Ma már nincs olyan járása az országnak, ahol ne tűnnének fel a társaság új buszai. A közlekedési vállalat 2018-ban indult jármű-fiatalítási programjában – az eddig lezárt beszerzéseknek köszönhetően – 2115 új és újszerű autóbusz érkezett a Volánbuszhoz, és a társaság további 185 járműre rendelkezik aláírt beszerzési megállapodással.

A Volánbusz 2014 óta kezdetben a Budapesti Közlekedési Központ alvállalkozójaként, majd 2016 novemberétől a közlekedésért felelős minisztérium megrendelése alapján végzi az agglomerációban közlekedő járatok üzemeltetését a BKK forgalomirányításával Pécel, Gyál, Szigetszentmiklós, Diósd, Budaörs, Törökbálint, Budakeszi, Solymár és Nagykovácsi térségében, valamint a nappal HÉV-járatok által kiszolgált Szentendre és Gödöllő éjszakai ellátásában.

Fotók, forrás: VOLÁNBUSZ Zrt. Kommunikációs Igazgatóság

Megosztás.

A szerzőről

Hozzászólások lezárva.