Így változik a gyorshajtók bírságolása Magyarországon

Pinterest LinkedIn Tumblr +

Május 1-jétől már nem vesznek figyelembe hibahatárt a gyorshajtók bírságolásánál. A rendőrség tisztázta, pontosan mi változott – írja az origo.hu

Május elsejétől a sebességellenőrzéssel érintett jármű esetében a jogilag elfogadott sebesség az, amit a hitelesített sebességmérő mért. A rendőrségnek nincs lehetősége ettől – és az egyes esetekben ezzel járó esetleges felelősségre vonástól sem – eltekinteni.

A portál azt írja, hogy az elmúlt években a rendőrség által használt eszközök oly mértékű technikai fejlődésen mentek keresztül, amely mára már nem indokolja a korábban alkalmazott „tűréshatárt” a sebességellenőrzések során. Ezt a bírói gyakorlat is egyértelműen alátámasztja. A korábbi gyakorlatot a több tíz évvel ezelőtt használt eszközök esetleges mérési pontatlanságai miatt alkalmazta a rendőrség, hiszen azok esetében – pl. kézből üzemeltetve – előfordulhatott olyan mértékű eltérés, ami ezt indokolta.

A rendőrség szerint egy technikai, a mérési eljárásban történt változásról van szó, amely a szabályosan közlekedő autósok életében nem okoz változást. Szeretnék eloszlatni a korábbi tévhiteket is: más eszközökhöz hasonlóan a sebességmérőknek sem volt soha „mérési hibahatáruk.” Ez csupán a mérésügyi hatóság által meghatározott követelmény volt.

A rendőrség szerint valóban igaz, hogy májustól akár 1 km/h mért sebességtúllépés is szankcionálható. Ha a járművezetőt sebességtúllépés miatt megállítják, az intézkedő rendőr dönti el, hogy helyszíni bírságot alkalmaz, vagy szabálysértési feljelentést tesz. Ha úgy ítéli meg, hogy a figyelmeztetés is kiváltja a járművezetőnél a kellő hatást, akkor ezt is alkalmazhatja. Az új gyakorlat bevezetését türelmi időszak követi, amelynek során a rendőrök elsősorban figyelmeztetni fogják a megállított autósokat.

Ha a sebeségtúllépés mértéke akkora, hogy közigazgatási eljárás indítása szükséges (ez 50 km/h sebességhatárig 10 km/h-t, 100 km/h sebességhatárig 15 km/h-t jelent, 100 fölött pedig 20 km/h-t), akkor – ahogyan az eddig is volt – nincs mérlegelési lehetőség a szankciók kapcsán. Ekkor a jogszabályban meghatározott mértékű bírságot kell kiszabni.

Két egyszerű példa:

  • Valakit lakott területen belül 52 km/h-s sebességgel bemérnek. Május elseje előtt az 52 km/h mért értékből levonták a 3 km/h hibahatárt, így a kapott 49 km/h megállapított sebesség alapján nem követett el szabálysértést a járművezető. Ma – ennél a példánál maradva – a mért sebességen nem változtatnak, ezért a járművezetővel szemben szabálysértés miatt intézked(het)nek.
  • Valaki autópályán 130 km/h-s megengedett sebességnél 151 km/h-val fut bele a traffipaxba. A 151 km/h sebességből május előtt levontak három százalékot, igy a megállapított sebesség 146,5 km/h lett. Ez a túllépés (ha nem történt megállítás) korábban nem volt szankcionálható. Májustól viszont a 151 km/h sebességet nem csökkentik, így ez a gyorshajtás már az objektív felelősség alapján bírságolandó (30 ezer forinttal).

Fontos, hogy a május elseje előtti jogsértéseknél a korábbi gyakorlat szerint kell eljárni, senkit sem érhet emiatt hátrány. A rendőrség szerint a járművek sebességmérője nem csal. Ha mégis van minimális eltérés, az mindig „felfelé” tapasztalható, vagyis kicsivel többet mutat az óra, mint a valós sebesség.

Forrás: origo.hu

Megosztás.

A szerzőről

Hozzászólások lezárva.